Albumul în format electronic poate fi consultat aici:
De-a lungul timpului marii învățați au concluzionat în unanimitate că ficțiunile și poveștile au o enormă contribuție în viața umană, iar istoria ne oferă această certitudine prin exemple concrete și mesaje care au dăinuit peste ani. Din Antichitate în contemporaneitatea noastră, poveștile au ocupat un loc special în rutina noastră, ba mai mult, ne înconjoară la tot pasul, indiferent de context. Într-un astfel de cuprins, al omului modern, încercuit de ficțiuni, apare și „Manualul de bine”. Particularitatea lui este dată de cele 24 de povești, care (ne) fac bine, însoțit de concepte teoretice și explicații din perspective ale psihologiei.
Poveștile din paginile acestui manual reprezintă creația copiilor din Centrele de zi din subordinea Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 5, care au fost parte a proiectului „Poveștile care ne fac bine. Exerciții de imaginație, scriere creativă și teatru” și care au luat parte la atelierele de scriere creativă, coordonate de Radu Crăciun (dramaturg). Temele surprinse au la bază fenomenul bullying, atât de des întâlnit în rândul copiilor, care din păcate, nu se oprește în colectivitatea lor, ci continuă și acasă sau în spațiile de petrecere a timpului liber; în fapt, nu mai există o graniță și un punct de la care am putea spune că acest fenomen ia naștere, ci el a devenit omniprezent.
În acest context, prin acest manual ne dorim ca poveștile să fie luate drept narațiuni cu un impact cathartic, iar prin intermediul lor să conturăm exemple și modele de bune practici. Și pentru a ne asigura că acestea nu sunt înțelese greșit și din dorința de a avea o imagine cât mai clară și bazată pe fundamente psihologice, Lorena Diaconescu – psiholog, a elaborat un set de bune practici, pe care l-am integrat în „Manualul de bine”.
Partea a doua a acestui manual conține un set de bune practici pentru combaterea bullyingului și oferă explicații de ordin teoretic prin prisma psihologiei. În fapt, el vine în întâmpinarea părinților, a educatorilor sau a tutorilor și chiar al copiilor, cu informații asupra acestui fenomen și a mecanismelor care stau la funcționarea lui.
Așadar, scopul „Manualului de bine” este unul cu valențe multiple: fie alegem să îl lecturăm din perspectivă pur ficțională, fie căutăm morala sau pur și simplu avem nevoie de informații, Manualul este pregătit pentru a vă „face bine”.
Radu Crăciun este cercetător, actor, păpușar, regizor și scenarist. În perioada doctoratului a lucrat împreună cu prof. univ. dr. Mihai-Gruia Sandu și masteranzii promoției 2016 Arta Actorului (UNATC) la spectacolul „Trei farse cu Pantalone” apreciat și premiat în cadrul festivalului „Serile Teatrului Studențesc”, urmând ca informațiile acumulate în anii de cercetare să se concretizeze în teza sa de doctorat „Călătoria nebunului”. Recent a debutat ca dramaturg cu scenariul pentru spectacolul „Hainele cele noi ale împăratului” produs de Teatrul Ion Creangă.
Lorena Diaconescu este psiholog și lucrează de peste un deceniu cu copii și adolescenți. Marile ei pasiuni sunt teatrul, muzica și pictura, pe care le îmbină cu succes în activitatea ei de zi cu zi. De-a lungul anilor a creat o serie de metode de dezvoltare personală menite să-i stimuleze pe copii și să le stârnească dorința de învățare. Mai apoi, atenția ei s-a îndreptat și către adulți, din dorința de a îmbunătăți relația copil-părinte. În acest sens a elaborat metode de comunicare pe care adulții le pot aplica în relația cu copiii lor.